Leta i den här bloggen

måndag 11 oktober 2010

TessSex

Nu hoppas jag att folk är sugna på att lära sig lite mer om ämnet sex, men i det här inlägget så fokuserar jag mest på vad orgasmer har med hälsan att göra.

Okej, alla är medvetna om att hälsan förbättras genom orgasmer, här är det fyra punkter på hur en orgasm kan påverka framför allt kvinnors hälsa;

1. Minskade menssmärtor. 
Vilket jag tror alla kvinnor blir tacksamma över.

2. Bättre humör. Orgasmer ökar nivåer av det kvinnliga könshormonet,östrogen, vilket i sin tur påverkar humöret och underlättar PMS. De framkallar också endorfiner, kroppens naturliga smärtbekämpare och depressionslyftare.
Så det blir en liknande antidepressiv effekt vilket hjälper alla. Speciellt under vinterhalvåret kan jag tänka mig! 

3. Ökad närhet och sömn. Oxytocin, ett hormon som framkallar känslor av intimitet ökar fem gånger under orgasm. Oxytocin gör dig också sömnig. 
Alla behöver ju närhet? Sen att man sover bättre efteråt är bara skönt!

4. Mindre stress. Enbart 20 minuters samlag som upplevs som skönt utlöser det lustfrämjande hormonet dopamin, det i sin tur ger en avslappning som varar upp till två timmar.  
Allt fler lider ju av stress nu för tiden och hinner/orkar inte ha sex, så det kanske har blivit en ond cirkel?

Det var allt jag hade att komma med för tillfället. Jag uppdaterar nog med lite fler inlägg om liknande ämnen under veckan.

// Tess.

Inga kommentarer: